Magiczna podłoga dla przedszkola z Cyfrowego Ucznia???
W większości artykułów na temat projektu jest napisane, że roboty np. do kodowania mogą być kupione dla przedszkola. Podobnie tablice, magiczne podłogi itp. Nawet portale typu [M.. .....] proponują takie zakupy w ramach programu. Państwo jako jedyni mówicie, że nie można.
W zasadzie oprócz laptopów, komputerów, tabletów - co można kupić dla przedszkola, żeby to miało sens?
Takie pytanie dostaliśmy od Pani Bożeny pod jednym z artykułów. Moglibyśmy odpowiedzieć na na nie bezpośrednio p. Bożenie, ale uznaliśmy, że temat jest na tyle ważny, że zrobimy o tym osobny wpis.
To jak to jest z tymi zakupami dla przedszkoli?
W swoich artykułach nie zaklinamy rzeczywistości i nie przedstawiamy myślenia życzeniowego jednego czy drugiego podmiotu. Przedstawiamy fakty, takie, jakie można wyczytać wprost z przyjętego już rozporządzenia, a to nie pozostawia wiele swobody interpretacyjnej i w punkcie dotyczącym możliwych zakupów dla przedszkoli mówi:
§ 3. 1. Wsparcie finansowe w odniesieniu do placówki wychowania przedszkolnego może być udzielone na zakup:
1) sprzętu komputerowego (w tym komputerów stacjonarnych, pracowni terminalowych, laptopów, laptopów przeglądarkowych, tabletów), specjalistycznego oprogramowania, materiałów edukacyjnych, o których mowa w art. 3 pkt 24 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w postaci elektronicznej, zwanych dalej „cyfrowymi materiałami edukacyjnymi”, lub materiałów ćwiczeniowych, o których mowa w art. 3 pkt 25 tej ustawy, w postaci elektronicznej, zwanych dalej „cyfrowymi materiałami ćwiczeniowymi”, wykorzystywanych do użytku służbowego nauczyciela;
2) sprzętu komputerowego (w tym komputerów stacjonarnych, pracowni terminalowych, laptopów, laptopów przeglądarkowych, tabletów), specjalistycznego oprogramowania, cyfrowych materiałów edukacyjnych lub cyfrowych materiałów ćwiczeniowych, wykorzystywanych do bezpośredniej pracy z dziećmi wyłącznie w przypadku prowadzenia zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Przeanalizujmy więc ten zapis punkt po punkcie.
Katalog sprzętu możliwego do zakupu w ramach wsparcia został podzielon na dwie kategorie. Punkt pierwszy mówi o narzędziach wykorzystywanych do użytku służbowego nauczyciela, punkt drugi o narzędziach wykorzystywanych do bezpośredniej pracy z dziećmi wyłącznie w przypadku prowadzenia zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Choć zakres narzędzi w jednym i drugim punkcie jest podobny, będą się one różniły przeznaczeniem.
Ministerstwo pominęło w rozporządzeniu narzędzia do pracy z dziećmi bez SPE. Dlaczego? Nie wnikamy, nie nam to oceniać.
To co tak właściwie można kupić?
Sprzęt komputerowy – komputery stacjonarne, pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety. Tu katalog jest zamknięty. Pytaliśmy ministerstwo, czy hasło „sprzęt komputerowy” można potraktować szerzej i zaliczyć tam np. drukarki czy same monitory. Otrzymaliśmy jednoznaczną odpowiedź- NIE, katalogu tego nie można rozszerzać.
Wyjaśnienie
„Komputer stacjonarny” to w interpretacji MEN cały zestaw komputerowy składający się z jednostki centralnej, monitora, klawiatury i myszki.
Natomiast wg interpretacji GUS komputerem stacjonarnym jest również komputer OPS, zamontowany w monitorze interaktywnym. Naszym zdaniem zestaw taki spełnia definicję komputera typu All-In-One.
Specjalistyczne oprogramowanie – do użytku służbowego nauczyciela lud do pracy z dziećmi z SPE. Pod ten punkt nie podepniemy niestety nic innego.
Materiały edukacyjne i ćwiczeniowe w formie cyfrowej – by wyjaśnić co to, sięgnijmy to zapisów ustawy o systemie oświaty:
Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
24) materiale edukacyjnym – należy przez to rozumieć:
a) materiał do kształcenia ogólnego, w tym dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, na danym etapie edukacyjnym,
(…)25) materiale ćwiczeniowym – należy przez to rozumieć materiał przeznaczony dla uczniów służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności;
Dopisek „w formie cyfrowej” wymaga, by były to materiały niefizyczne, występujące w postaci pliku komputerowego.
To co z tą magiczną podłogą? Mogę kupić czy nie?
Niestety, w naszej ocenie – NIE. Sprzęt tego rodzaju nie jest ani sprzętem komputerowym, ani oprogramowaniem, i jako produkt fizyczny, nie można uznać, że występuje w formie cyfrowej.
Wiemy, że wiele różnych firm, kusi swoimi ofertami, rotaczając wizje, że w ramach Cyfrowego Ucznia przedszkola będą mogły kupić niemal wszystko- magiczne dywany, roboty, drukarki czy nawet długopisy 3D. I mimo, że my także tego byśmy chcieli, niestety rozporządzenie na to nie pozwala.
Przestrzegamy więc dyrektorów przedszkoli przed wpisywaniem tego rodzaju sprzętu do wniosków, bo prawdopodobnie będą one odrzucane na etapie weryfikacji lub podważane przy ewentualnych kontrolach.
Ok, to wnioskujemy o sprzęt komputerowy. Znaleźliśmy tanie laptopy!
Tu również chcieliśmy Państwa przestrzec. Nie każdy komputer czy laptop będzie można kupić. Cały sprzęt komputerowy, musi odpowiadać minimalnym wymaganiom zapisanym w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Jego ostatnią aktualizację można pobrać pod tym linkiem:
Prosimy uważać więc na bardzo atrakcyjne oferty i za każdym razem domagać się potwierdzenia od sprzedawcy, że kupowany sprzęt spełnia te wymagania. I o ile niektóre z nich, jak np wielkość pamięci RAM czy pojemność dysku, możemy łatwo sprawdzić w specyfikacji, tak wyniki testów cross-mark, mogą być już trudniejsze do odszukania i na to powinniśmy wymagać dokumentacji od dostawcy sprzętu.
4 komentarze